Radio Humleborgs udsendte rapporter John Marco har i sommervarmen mødt Jerry Ritz som er formand for Diabetesforeningen i Hørsholm til en snak om sukkersyge og hvad man selv kan gøre hvis man bliver ramt af livsstilssygdommen Diabetes type-2. 

Søndag den. 04.08.13 mellem kl. 10 og 12 i programmet Morgenkrydderen på Radio Humleborg kan man høre Jerry Ritz fortæller om hvordan det er at leve med livsstilssygdommen Diabetes type-2.

Jerry Ritz er mest kendt for sit mangeårige virke som teater- og musikproducent, bl.a. som direktør for pladeselskabet og koncertbureauet Tuba, direktør for kulturhuset Trommen i Hørsholm og senest som den kreative drivkraft og ejer af produktionsselskabet KulturKontakt.

Listen over de kendte kunstnere Ritz i sin karriere i underholdningsbranchen har arbejdet sammen med er lang og imponerede – og hele alfabetet skal i brug fra A til Z – da listen går fra ABBA til Led Zeppelin.  

I 2004 fik Jerry Ritz konstateret Diabetes type-2, det kom som et chok for ham. Som han fortæller til John Marco vidste han på det tidspunkt intet om den kroniske sygdom som han skulle leve med fremover. Han tog det alvorligt og meldte sig ind i Diabetesforeningen, for at blive klogere på sin sygdom.

Han foretog en række radikale ændringer i sine kostvaner, der bl.a. betød farvel til smør og hvidt brød fra den ene dag til den anden og begyndte at motionerer med cykling. I 2009 tog han initiativ til at oprette Diabetes Lokalforening i Hørsholm, som han siden har været formand for, foreningen har i dag over 300 medlemmer og har en meget aktiv medlemskreds, som er flittige gæster til foreningens oplysende arrangementer.  

I 2011 deltog Jerry Ritz i et videnskabelig forsøg på Rigshospitalet over fire måneder om virkningen af fysisk aktivitet for type-2 diabetikere under læge og diabetesforsker Kristian Karstofts ledelse.

De resultater han opnåede ved at gå intervalgang var så overbevisende, at han fortsatte med denne motionsform som et dagligt ritual efter forsøget var afsluttet og er blevet fortaler for netop den form for motion der giver målbare resultater.

Jerry’s langtidsblodsukker er blevet stabiliseret og hans kondition er gået fra middel til høj og som sidegevinst viser vægten i dag 7 kilo mindre end før han begyndte på at motionerer så systematisk.

Han har medvirket i flere landsdækkende indslag på TV2 og givet interview til helsetidsskrifter hvor han har fortalt om sine resultater med intervalgang, hvilket har givet ham tilnavnet ”Mr. Intervalgang”.

Til efteråret skal han på en foredragsturné og netop denne form for motionen fylder en del i hans foredrag med den optimistiske titel ”Man ka’ hva’ man vil!” – med underrubrikken ”Showbizz og Diabetes”.    

I interviewet med John Marco fortæller Jerry Ritz også hvilke symptomer man især skal være opmærksom på hvis man har fået diabetes type-2 og ligesom han anbefaler at man jævnligt får foretaget blodsukkermåling.

Fagfolk mener at der i Danmark er over 200.000 personer som har uopdaget diabetes type-2 eller forstadie hertil.    

FAKTA OM INTERVALGANG

Intervalgang - Sådan gør du

 Gå i 1 time, hvor du skiftevis går langsomt og hurtigt i intervaller á 3 minutter.

  Start med 3 minutter langsom gang - og skift så til 3 minutter 'hård' gang.

 Du skal have pulsen op, have sved på panden, og tempoet skal være så højt, at du kun kan tale i korte sætninger.

 Når de 3 hårde minutter er gået, sænker du tempoet til normal gang igen i 3 minutter, hvorefter du hæver tempoet igen

 Undgå at lægge for hårdt ud.

 I den første måned bør gåturene være 30-45 minutter. 

 Alle uanset kondition kan bruge træningsmetoden. 

Hvis du er diabetespatient, så tal for en sikkerheds skyld med din læge, før du går i gang.

Billedtekst: Jerry Ritz har fundet ud af at intervalgang er den helt rigtige motionsform for ham som type-2 diabetiker og det har bevirket at hans medicin forbrug er uændret, så han ikke er nødsaget til at tage insulin. 

En af hans foretrukne motionsruter er langs Nivå bugten, og som han med glimt i øjet siger: ”Jeg dyrker 6 med temposkift” - med henvisning at han i gang henlægger 6 kilometer i intervaller af seks minutters varighed, hvor de tre er i almindeligt tempo og de tre er i højt tempo. 

Foto: Carsten Lundager ©    

{fcomments on}