Medlemmer af skolebestyrelser og forældrebestyrelserne i Fredensborg Kommune fik i fredags mulighed for at fortælle borgmesteren, Børne- og Skoleudvalget og kommunens administration, hvilke ønsker de har til fremtidens folkeskole og dagtilbud.

Det skete ved et stort dialogmøde på Krogerup Avlsgaard i Humlebæk. 

På programmet var innovation og kvalitet i skoler og institutioner.

Og scenen blev sat med det dugfriske budgetforlig, hvor der de kommende fire år blandt andet er afsat penge af til at øge kvaliteten i kommunens daginstitutioner.

”Vi har gode folkeskoler og dagtilbud i kommunen, som vi kan være stolte af.

Og vi er allerede meget fokuseret på innovation, og hvordan vi udvikler kvaliteten fremover. Men skal vi fortsat være blandt landets bedste skal skole- og forældrebestyrelserne også i fremtiden føle ejerskab for og have medindflydelse på den strategiske linje”, siger borgmester Thomas Lykke Pedersen.  

 

 

Også formanden for Børne- og Skoleudvalget, Hanne Berg, mener at der er behov for en dialog med bestyrelserne:

 

”Skolereformen er lige om hjørnet, og den får indflydelse både på skoler og på daginstitutioner. Lige nu arbejdes der hårdt på, at alle kan være klar til at implementere den nye reform til næste sommer.

Men skal det blive en succes, så kræver det samarbejde og nye måder at løse opgaverne på.

Her synes jeg, at forældrene havde mange gode input, vi kan bruge.”

 

Oplægsholder og inspirator for en debat om innovation og kvalitet var en konsulent fra den tværoffentlige udviklingsenhed MindLab.

Mind-Lab har specialiseret sig i at involvere borgere og virksomheder i at skabe nye løsninger, der giver værdi for samfundet.

Skoler og dagtilbud kan brande kommunen Anden del af dialogmødet handlede om branding af kommunen.

 

De nyeste demografiske prognoser viser et faldende børnetal og stadig færre borgere i den erhvervsaktive alder i Fredensborg Kommune. Kommunens ejendomsmæglere var inviteret med for at give deres bud på, hvad potentielle nye borgere efterspørger.

 

Og når det handler om de attraktive børnefamilier spiller kvaliteten i skoler og dagtilbud en væsentlig rolle. 

{fcomments on}