Museer og kunstnere samarbejder normalt indenfor en stram tidshorisont og med mange deadlines. Nu har Nivaagaards Malerisamling med støtte fra Det Obelske Familiefond købt og overtaget en gammel DSB-grund ved Nivå Station, 800 meter fra museet, hvor en anden tidslighed vil herske - uden fastlagte planer eller mål for øje.

En have kan være et sted for kultivering, rekreation og kontemplation. I en have kan man mødes og være fælles, eller man kan sætte sig en stund og fordybe sig. I arbejdet med en have må man overgive sig til en langsommere tid, for man kan ikke skynde på en spire, og haven skal passes, vandes og varetages i overensstemmelse med de givne omstændigheder. På en poetisk og subtil måde modsætter havearbejdet sig det hektiske og resultatorienterede, som ofte kendetegner vores moderne liv.

Grunden er på 690 m2. Her får den dansk-vietnamesiske kunstner Danh Vo, som Nivaagaards Malerisamling sidste år indledte et samarbejde med, frie tøjler til med tiden at skabe en have i regi af projektet 'Danh Vo præsenterer'.

Mange kunstnere og kunstnergrupper har gennem historien dyrket haven og dens glæder, men Danh Vo skal ikke bruge sin have som motiv, han skal ikke male den - for Vo er der noget andet på spil: En have er en måde at tænke på, en måde at være i verden på, som på mange måder står i kontrast til det hæsblæsende internationale udstillingsliv, han har levet i mange år.

Danh Vo udtaler:
Det er virkelig inspirerende, at Nivaagaards Malerisamling har købt denne grund og kastet sig ud i en ny og eksperimenterende kunstform, hvor ingen af os helt ved, hvor projektet ender. Jeg har sjældent oplevet noget så radikalt i min karriere, og jeg glæder mig til at lytte til stedet og se, hvad der gror frem på alle måder. Der findes ikke en smukkere skulptur end en have.

Museumsdirektør Andrea Rygg Karberg fortæller:
Når man ser Danh Vo arbejde i naturen omkring sit studio i Güldenhof uden for Berlin, øges forståelsen for hans kunst og arbejdsproces, der har det med at vokse organisk frem. Natur betyder mere og mere for Vo i hans kunst og liv, og haven her er et både kunstnerisk og ideologisk eksperiment af tiden.
Haven er vores gave til Nivå, der skal medvirke til at skabe nytænkende, grønne og kunstneriske oplevelser langs Kystbanen. Vi giver ikke en traditionel skulptur, men et stykke jord, der som al natur vil forandre sig over tid. Med vores igangværende klimarenovering går Nivaagaards Malerisamling ind i en ny epoke, hvor det også er museets ønske at formidle og leve bedst muligt op til 'bæredygtighed' som et verdensmål. Det er en stor glæde, at museet får denne satellit ved stationen.

Med den nyerhvervede grund stadfæster museet sin forankring i byen ikke med en traditionel skulptur, men med et stykke jord, der vil forandre sig over tid. Der er sået et frø til en anden måde at gøre tingene på.

Tværfaglige inspirationer
I 2020 præsenterede Danh Vo yndlingskunstnere fra sin egen samling på museet, som har stor betydning for hans kunst. I 2021 præsenterer Vo inspirerende personligheder fra andre fag uden for Malerisamlingens mure: en kok, en videnskabsmand og organisationen ART 2030, der forener kunst med FN's verdensmål.

ART 2030 har gennem det seneste år skabt forbindelse mellem kunstneren og professor Carsten Rahbek, hvis tanker omkring bæredygtighed og biodiversitet ligger til grund for Vos første udvikling af haven. Vo, der voksede op i Nivå, hvor han kom til med sin familie som flygtning fra Vietnam, har genopdaget Nivås natur på gåture i landskabet sammen med Carsten Rahbek, Christian Puglisi og ART 2030. I samarbejde med kokken Christian Puglisi, der ligeledes kom til Nivå som barn, står Vo også bag en kartoffelmark, som alle byens børn og borgere er inviteret til at deltage i.

Nærmere information om kartoffelmarken og sommerens aktiviteter for byens borgere følger i maj.

TAK TIL:

Det Obelske Familiefond

ART2030

Fredensborg Kommune, Nordsjællands Vej og Park, Nivå Skole, Nivå Nu, Nivå Bibliotek, Kunstambassadørerne og borgere i Nivå for samarbejde omkring kartoffelmarken