Borgerne står i kø for at låne én af kommunens elcykler, inden de beslutter, om de selv skal købe en og dermed køre mindre i bil fremover. Erfaringerne fra sidste år er gode: 60 pct. cykler i dag mere end førhen. Fredensborg Kommune gentager succesen fra sidste år, hvor borgerne gratis kunne låne en elcykel en måned mellem april og oktober. Målet er at stadig flere borgere ser en elcykel som et godt alternativ til deres bil.

 "Ligesom sidste år er interessen fra borgerne allerede overvældende og vi har haft mere end 70 borgere på vores venteliste. Derfor har vi i år købt endnu flere elcykler, ligesom vi i år også har købt en el-ladcykel", siger Lars Simonsen, der er formand for Plan-, Miljø- og Klimaudvalget.

Og særligt el-ladcyklen er efterspurgt af familierne og derfor allerede fuldt booket frem til november.

"Familierne drømmer om at kunne cykle rundt med deres børn. Med en ladcykel kan de fx nemt aflevere børnene i institution på vej til arbejde. For mange er det nemmere end med bilen, og så viser de samtidig børnene, at cyklen er et godt alternativ", siger Lars Simonsen.

Erfaringen fra testforsøget sidste år har vist, at 60% ændrer vaner og begynder at cykle mere, når de har prøvet en elcykel. En af dem er Sara McKinley, som nu cykler 12 km hver vej mellem Humlebæk og Helsingør til arbejde. En tur hun før tog i bil, men elcyklen har vist hende et alternativ:

"Det er seriøst det fedeste, jeg længe har prøvet - at cykle 30 km i timen i konstant medvind langs en af de smukkeste strækninger i landet. Jeg cykler 12 km hver vej, hvilket tager ca. 25 minutter fra dør til dør, præcis som med bil. Tak for muligheden for at låne en elcykel. Det er meget vanedannende", fortæller Sara McKinley.

Og forsøget med elcykler har da også vist sig at være et vanedannende bekendtskab for mange:

Blandt de 30 deltagere i 2019 pendlede 91% dagligt i bil til arbejde. 60% af deltagerne fortsætter dog med at cykle, efter de har prøvet en elcykel, heraf har 25% købt deres egen elcykel. Udover at cykle mere til arbejde, viser forsøget også, at 45% cykler mere i fritiden, efter de har lånt en elcykel.

Elcyklen udvider den afstand man er villig til at cykle: Dem der fortsætter efter elcykeltesten med at cykle, cykler i gennemsnit 16 km til arbejde.

Forsøget har i alt givet en CO2 reduktion med 1 ton i låneperioden og 12 ton årligt pga. varige vaneændringer hos deltagerne efterfølgende.

Udlån af elcykler er blandt de indsatser som Fredensborg Kommune afprøver for at nedbringe CO2-udledningen og for at nå det regionale mål om fossilfri transport i 2050.

CO2-udslippet reduceres med mere end 90 pct. for hver tur på elcykel i stedet for i bil.

Fredensborg Kommune er i dag en af de kommuner i Danmark med det højeste antal biler pr. indbygger, og ca. halvdelen af kommunens totale CO2-udledning stammer fra transporten.

Kommunens borgere har stadig mulighed for at teste en almindelig elcykel, læs mere på: https://www.fredensborg.dk/borger/energi-og-klima/koer-klimavenligt

 

Billedtekst: For Sara McKinley er elcyklen blevet en fast del af hverdagens transport mellem Humlebæk og Helsingør i stedet for bilen.