I perioden 14. oktober 2022 – 19. februar 2023 viser Kunstmuseet Louisiana i Humlebæk udstillingen Det kolde øje – Tyskland i 1920’erne. Det bliver en udstilling om bevægelsen ”Neue Sachlichkeit” i tysk kunst og kultur – og med en ”udstilling i udstillingen” af den tyske fotograf August Sander fra samme periode.

600 værker og dokumenter af over 90 kunstnere indtager Sydfløjen på Louisiana i den første store udstilling i Danmark om kunst og kultur i 1920’ernes Tyskland.
Foruden maleri, tegning og fotografi viser udstillingen også arkitektur, design, film, teater, litteratur og musik i et ekstensivt og multidisciplinært panorama over Weimarrepublikkens fascinerende kulturproduktion.

Tidens markante bevægelse Neue Sachlichkeit (direkte oversat: ny saglighed) og dens nøgterne realisme, der spænder fra det krasse og satiriske til det knivskarpe, nærmest kliniske, er udstillingens omdrejningspunkt. Og heri indgår et særligt og omfattende fokus på den tyske fotograf August Sander (1876-1964) og hans banebrydende, dokumentariske "gruppeportræt" af det moderne menneske.

I kølvandet af 1. Verdenskrig gennemlever det tyske samfund en turbulent tid med dyb fattigdom og politisk uro samtidig med, at demokratiet med Weimarrepublikken (1918-1933) oplever en kortvarig opblomstring, inden den frihedskultur kraftigt indsnævres igen med nazisternes overtagelse af magten i 1933. Det er mellemkrigsårenes rige og bredt udfoldede kulturliv, som udstillingen tegner konturerne af.

I tematiske kapitler og på tværs af kunstarterne undersøges begrebet ”Neue Sachlichkeit” som kunstnerisk koncept i et samfund, der var præget af store omvæltninger og modsatrettede kræfter - socialt, politisk og økonomisk. Bevægelsens kunstnere forsøgte at indfange den nye moderne hverdag og at fremstille almindelige menneskers liv og virke på en realistisk og nøgtern måde, renset for enhver form for følsomhed og i en ofte detaljeret udtryksform.

Livet i storbyen, den moderne, funktionalistiske arkitektur, en hurtig industrialisering og tekniske landvindinger, et ophedet forlystelsesliv med natklubber og kabareter, den seksuelle frigjorthed, promiskuitet og prostitution, men også socialkritiske skildringer af arbejderklassens svære levevilkår, kvindernes nye rolle og overklassens dekadente livsstil – alle er de centrale temaer og motiver, som udstillingen folder ud på tværs af kunstneriske udtryksformer sammen med et rigt,
historisk dokumentationsmateriale.

Et stort udvalg af den tyske fotograf August Sanders (1876-1964) livsværk ”Menschen des 20. Jahrhunderts” (Mennesket i det 20. århundrede) vises som en udstilling i udstillingen. August Sander påbegyndte værket i 1919, og med ambitionen om at skabe en encyklopædisk og komparativ dokumentation portrætterede Sander såvel fremtrædende som anonyme tyskere fra alle samfundslag i en enkel og nøgtern billedstil, der på eksemplarisk vis skildrer markante ’typer’ for samtidig at lade individet træde i karakter. Det monumentale billedatlas, bestående af over 600 sort-hvide fotografier, udgør i sin helhed et enestående gruppeportræt af det tyske samfund under Weimarrepublikken og er en klassiker i europæisk kunst- og fotografihistorie.

Værker af følgende kunstnere bl.a. indgår i udstillingen:

Bertolt Brecht, Marcel Breuer, Ernst May, Christian Schad, Otto Dix, Franz Xaver Fuhr, Walter Gropius, Carl Grossberg, George Grosz, Gerthe Jürgens, Alexander Kanoldt, Lotte Laserstein, Margarete Schütte-Lihotzky, Franz Lenk, Jeanne Mammen, Erwin Piscator, Lotte B. Prechner, Franz Radziwill, Anita Rée. Albert Renger-Patzsch, August Sander, Rudolf Schlichter, Georg Scholz, Franz Wilhelm Seiwert, Karl Völker, Kurt Weill, Gert Wollheim

Udstillingen er blevet til i samarbejde med Centre Pompidou i Paris