Den første udstilling på Louisiana i 2022 præsenterer den britiske avantgarde-arkitekt Sir Peter Cook. Udstillingen hedder CITY LANDSCAPES og indgår i udstillingsserien LOUISIANA ON PAPER. Udstillingen vises fra den 21. januar til 8. maj 2022 - om corona vil.

Med Peter Cooks værker er det første gang, at serien præsenterer tegninger af en arkitekt. Udstillingen viser, hvordan Peter Cook, med tegningen som sit vigtigste værktøj, gennem seks årtier har præget og inspireret arkitekturen med sine visionære ideer om nye by- og livsformer.

Peter Cook (f. 1936) har markeret sig som en af vores tids mest betydningsfulde arkitekter, når det gælder arkitekturteori og -visioner. Han produktion ligger overvejende i tegningsmaterialet, mens antallet af opførte bygninger, som eksempelvis kunstmuseet i den østrigske by Graz, har et mindre omfang.

Det er i tegningen, at ideerne om fremtidens arkitektur bedst kan få et udtryk og lægge op til diskussion, mener Peter Cook. Det er lige præcis her, på papiret, at der er størst chance for at rykke ved de gængse forestillinger om byer og livsformer - løsrevet fra de krav og forpligtelser, der ligger i at tænke på konkrete løsninger og materialer.

Noter til arkitektoniske temaer

Udstillingen er bygget næsten kronologisk op, afbrudt af temaet 'Tårne', der er en bygningstypologi Cook gennem årene jævnligt vender tilbage til. Både med bud på rekonstruktion af eksisterende skyskrabere og mere utopiske tårne, der opkaldes efter steder han opholder sig på i længere perioder - Oslo Towers, Santa Monica Hotel og São Paulo Tower. Hans seneste tegninger fra perioden 2010-21 fører fortællingen helt frem til nutiden.

Med Peter Cooks egne ord er udstillingens tegninger en slags noter til arkitektoniske temaer, der har optaget ham. Hver især er de collager af ideer og metoder; forsøg på at sige noget om arkitektur gennem tegning, og tegneteknikken er altid vokset ud af projektets overordnede idé.

Alle udstillede tegninger er en del af Cooks egen samling, og teksterne, der beskriver tegningerne i udstillingen, er skrevet af Cook selv.

Nye måder at forme og bebo byen på

Stiller man skarpt på det tilsyneladende komplekse virvar i Cooks tegninger, opdager man rum, konkrete bygningselementer og mennesker, der beboer disse organiske landskaber. Og at det hele er tegnet med præcision og i en given skala. Forlægget er ofte en sort-hvid original, der kopieres over på eksempelvis akvarelpapir, og efterfølgende farvelægges med akvarel, blyant eller gouache.

Cooks tegninger skal opfattes som projekter - forslag til nye måder at forme byen og bebo den på. Netop dette er karakteristisk for hele Cooks værk og karriere, helt tilbage til 1960'erne og 1970'erne, hvor han med den såkaldt neo-futuristiske gruppe Archigram skabte nye og provokerende måder at se fremtidens by på. Ved hjælp af tegning og collage lancerede Archigram begreber som Plug-in-City, Walking City og Instant City. Dermed blev Cook og resten af gruppen en væsentlig stemme i tidens arkitektoniske nybrud og debat, og de var med til at fostre ideer, der siden er blevet til både konkrete og markante bygningsværker.