2020 blev et turbulent og uforudsigeligt kalenderår for de fleste, også for Nivaagaards Malerisamling. Året bød på 2,5 måneders nedlukning i foråret under museets hidtil største publikumssucces 'Hans Scherfig. Myter og drømme', en genåbning til en velbesøgt og mere håbefuld sommer, afløst af en igen mere forsigtig publikumsadfærd henover efteråret for at slutte med endnu en nedlukning i årets sidste tre uger.

Ikke desto mindre oplever Nivaagaards Malerisamling med et samlet besøgstal på 58.734, svarende til 2018, at have klaret året bedre, end man undervejs havde turdet håbe på.

Museumsdirektør Andrea Rygg Karberg fortæller:

Vi er meget taknemmelige over, at vi i 2020 lykkedes med at vise alle vores planlagte udstillinger. Året startede med en forrygende slutspurt på Ring og Brendekilde, lanceringen af Eva Kochs smukke, banebrydende værk VILLAR i en nyrestaureret version, som nu er erhvervet af Statens Museum for Kunst, og en succesfuld åbning af Hans Scherfig udstillingen, hvor gæster i alle aldre strømmede til. Så blev vi lukket ned. Siden genåbningen har vi fokuseret på tryghed for ansatte og gæster, og et digitalt billetsystem med begrænsede timeslots har garanteret god afstand mellem de besøgende og en bedre spredning igennem vores lange åbningstid, samtidig med at vi har åbnet nye udstillinger og holdt vores arrangementer omkring kunsten kørende. Det gjorde ondt at lukke ned igen 9. december, denne gang for vores aktuelle og anmelderroste særudstilling 'Historier om mødre'. Men det er nødvendigt, og vi kan kun håbe, at publikum kan nå at opleve og gense den inden 24. januar, hvor den slutter.

Det digitale billetsystem har været en sikkerhedsskabende nødvendighed fra genåbningen i en sommer, hvor publikum strømmede til Scherfig-udstillingen, som det lykkedes at forlænge. Sommergæsterne kunne også nyde den internationale stjernekunstner Danh Vos smukke installation af værker fra egen samling, som var startskuddet til et et nyt tilbagevendende samarbejde med museet. Mens efteråret bød på åbningen af 'Historier om mødre', som for første gang præsenterer kvinder og mødre gennem 500 års billedkunst.

Digitale løsninger og stor velvilje
Museet har generelt søgt at bruge de nye begrænsninger til at udvikle sig digitalt, hvilket udelukkende har været muligt takket være den ekstraordinære fondsstøtte. Den er også årsagen til, at det er lykkedes at fastholde museets arrangementsprogram trods restriktioner og langt færre deltagere. Museet har filmet foredrag og omvisninger, som er gjort gratis tilgængelige for publikum på hjemmeside og Facebook. Og der blev skabt et populært digitalt undervisningsmateriale til Scherfig-udstillingen og museets ord-reservat i parken, som gavnede mange skoler i deres virtuelle undervisning.

Nedlukning og genåbning i en pandemi-tid med retningslinjer, der løbende ændres, sammenholdt med en følsom og svingende publikumsadfærd, er udfordrende betingelser at drive museum, kulturhus og undervisningstilbud under. I den omskiftelige proces har museet imidlertid fået lov at mærke værdien af sin kunstneriske betydning og lokale forankring:

'Vi har oplevet en helt overstrømmende velvilje fra de mange mennesker, som vi betyder noget for. Mere end 200 privatpersoner har støttet museet, generøse Scherfig-ejere sagde ja til at undvære deres værker dobbelt så længe, og årskortholderne vender fortsat tilbage og støtter os samtidig ved at give årskort i gaver. Vi mærkede en ny bevidst taknemmelighed fra vores gæster, der havde savnet os, da vi genåbnede til en dejlig sommer på museet. Som sådan har 2020 også været et livsbekræftende år, fortæller Andrea Rygg Karberg..

Fredensborg Kommune er fortsat en trofast samarbejdspartner for museet, derudover er fonde trådt ekstraordinært til, og statslige hjælpepakker har hjulpet i driften og fastholdelsen af medarbejdere.

Malerisamlingen ser med optimismen i behold frem mod 2021 med en stor Wilhelm Marstrand udstilling, et nyt kunstprojekt med Danh Vo i Nivå bymidte over sommeren, mens museet gennemgår en større klimarenovering, og et efterår med fejringen af Ib Spang Olsens 100-års fødselsdag.

Tidligere års besøgstal
2019 var med 87.993 besøgende museets rekordår, hvilket især tilskrives den populære William Morris-udstilling. I 2018 opnåede museet den hidtil største stigning med 60.000 besøgende mod tæt på 48.000 gæster i 2017.

Billedtekst:

Billedet er fra museets digitale 1. aprilsnar, hvor det forlød:

Verden er ikke som før. Planeten over sker der i øjeblikket forunderlige hændelser som følge af menneskets fravær: Svanerne er vendt tilbage til Venedig, hjortene har indtaget japanske metrostationer, og vildsvin spankulerer i Barcelonas gader.

Her på Nivaagaards Malerisamling, der som alle landets museer har været lukket for publikum i snart tre uger, vågnede vi i morges op til dette syn: Naturens kræfter har fortrængt kulturen på museet, hvor Hans Scherfigs kunst nu tager magten. Hans jungle vokser i abnorm hast, og dyrene - elefanter, okapi, halvaber, gibbonaber og skildpadder - er i skrivende stund på vej ud af museet med kurs mod den populære Nivaagaard Park.
Som sådan er Scherfigs drøm om en fri og uspoleret natur ved at gå i opfyldelse.

Fra museets side forsøger vi os i den næste tid med en ordning med 10 dyr ad gangen i parken, imens vi frygter, at de tropiske planter fortrænger parkens berømte rododendronbuske. Vi vil tilstræbe, at alt bliver bragt tilbage til mere ordnede forhold, men får nok brug for en håndsrækning, da situationen rækker ud over konservatorernes sædvanlige kompetencer. Gode råd modtages.