Det skal være sejt at være flittig og dygtig i skolen.

 

Det bør både børn, forældre, skolen og politikere kunne være enige om.

 

En ny analyse fra AE-rådet af tal fra Danmarks Statistik viser overbevisende, at den vigtigste enkeltfaktor i forhold til hvorvidt de unge gennemfører en ungdomsuddannelse efter grundskoleforløbet er, om de opnår gode faglige kundskaber og gode karakterer i dansk og matematik i grundskolen. Skoleresultaterne tæller langt mere end andre enkeltstående faktorer som fx forældres uddannelse, indtægter og andre sociale forhold. Det gælder endda ekstra meget for drengene.

 

Det overrasker forhåbentlig de færreste, men det understreger vigtigheden af, at børnene gør sig umage med skolearbejdet, og at forældrene bakker op om indsatsen. Frem for alt skal der fra alle sider gøres op med forestillingen om, at det er nørdet og asocialt at være flittig og stræbe efter gode skoleresultater. Tværtimod er det nødvendigt og tjekket at have viden og kundskaber og få gode karakterer.

 

Det bedste er næsten, at den enkelte elev og den enkelte familie selv kan sætte skolearbejdet øverst på dagsordenen, og dermed forbedre barnets chancer for at klare sig godt i sit uddannelsesforløb. Det kan være vanskeligt at ændre på andre enkeltfaktorer i barnets liv, men i forhold til skolen kan man selv tage ansvar og beslutte at give skolearbejdet hele armen.

 

Venstre vil under indarbejdelsen af den kommende skolereform i vore skoler have børnenes faglige udbytte øverst på dagsordenen. Især i forbindelse med udmøntningen af aktivitetstimer og lektiehjælp lægger vi vægt på, at disse tilrettelægges og målrettes så de tjener det enkelte barns faglige engagement og udvikling mest muligt.

 

Venstre vil også gerne give børnene mulighed for at måle deres indsats i skolen ved at indføre karaktergivning fra 1. klasse.

 

Men det vigtigste er at barnet gør sig umage i skolen, og at indsatsen bakkes op af både forældre og skole.

 

Tinne Borch Jacobsen

Byrådsmedlem og kandidat

Venstre