|
arne lund
Denmark
posteringer 560 |
Skrevet - 09/01/2010 : 08:47:00
|
En ihærdig DR-journalist, Jesper Tynell – han er sikkert rød lejesvend – har fået den fornemme Cavling-pris for at afdække uregelmæssigheder i Claus Hjorths tid som beskæftigelsesminister.
Det drejer sig om at Hjorth pålagde kommunerne, at standse udbetalingen af kontanthjælp til mennesker, der ikke var omfattet af 300-timers-reglen, at tvangsaktivere sygemeldte, at forringe sikkerhedsbestemmelserne for udenlandske arbejdstagere, at slette dokumenter, og for at have vildledt Folketinget i disse sager. En ordentlig mundfuld, men for Claus Hjorth er det bare business as usual.
Får det så nogen konsekvenser for Claus Hjorth? Overhovedet ikke! Dansk Folkeparti holder som sædvanlig hånden under deres våbenbroder – også her viser værdifællesskabet sig. En forringelse af sikkerhedsbestemmelserne for udenlandske arbejdstagere har DF stor sympati for, så hvorfor skulle de så vælte en minister, der danser efter Pia K’s pibe.
Lars Løkke har heller ikke tænkt sig at gøre noget ved Claus Hjorths fadæser. Prøv at gense klippet fra DR’s TV-Avis d. 8. januar kl. 21 på dette link: http://www.dr.dk/odp/default.aspx?template=nyhed&guid=DR1201001082100&back=%2fodp%2fdefault.aspx%3ftemplate%3dseneste_uge%26day%3d-1#
På klippet ses en trykket og utilpas statsminister vælte en masse klichéer af sig om ytringsfrihed, og hvor er det godt, at vi har journalister som Jesper Tynell. Her burde journalisten så have spurgt til regeringens forslag om at begrænse offentlighedens adgang til kigge ministrene og Folketinget i kortene, for at kontrollere hvordan magten bruges - og misbruges.
I stedet blev Lars Løkke spurgt om sagen vil få konsekvenser for Claus Hjorth – og vupti er Lille Lars på vej ud af døren og hjem til Græsted.
Vi har skam også vore egne Berlusconier.
arne lund
|
|
CZJ
Denmark
posteringer 231 |
Skrevet - 14/01/2010 : 21:08:30
|
Kopi af besked:| En ihærdig DR-journalist, Jesper Tynell – han er sikkert rød lejesvend – Oprindelig indsendt af arne lund |
Ja, Arne. Som journalist i DR har han jo så afgjort formodningen imod sig. Det er du sikkert ikke enig i, så her har vi sikkert et forsøg på ironi fra din side.
Men du har faktisk ret i hovedbudskabet i dit indlæg. Den gode eks-beskæftigelsesminister har jokket ganske gevaldigt i spinaten, og jeg er forbavset over, han er sluppet afsted med det. Jeg ville ikke vige tilbage for at kalde det lidt af en svinestreg, da det - såvidt jeg kan bedømme - er gjort med fuldt overlæg.
Såvidt er vi altså i det store og hele enige, selv om jeg sidder tilbage med en følelse af, at der må være noget galt, når vi to er enige om noget.
Men hvorfor kan du ikke fremsætte dine tanker på en pæn og sober facon, i stedet for at sammenligne Lars Løkke med Berlusconi? Det ved du jo godt er helt urimeligt. Bemærkningen om business as usual er heller ikke fair om Claus Hjort, og det ved du sikkert godt, men du kan ikke lade være at insinuere alt muligt.
Og dog har du forbedret dig lidt: Du anvender ikke betegnelsen Dansk Front om Dansk Folkeparti.
Christian Zoëga Jessen
|
|
arne lund
Denmark
posteringer 560 |
Skrevet - 19/01/2010 : 10:52:51
|
Ups! Zoega, der fangede du mig sør’me. Rigtigt, det hedder selvfølgelig Dansk Front. Hvor kunne jeg dog være så glemsom?
Det glæder mig, at vi for en gangs skyld kan blive enig om noget, men det er vel blot undtagelsen, der bekræfter reglen?
Jeg er nu ikke så forbavset over, at Claus Hjorth også denne gang er sluppet godt fra sine numre. Dels har medierne - uden undtagelse - siddet på hænderne, og ladet det hele passere.
Og dels kan Hjorth sige: "Med alle de anklager, der er rejst imod mig, er det er mirakel, at jeg ikke sidder i fængsel”. ”Miraklet” hedder Pia K og DF, og er en del af det værdifællesskab, der hersker mellem Venstre og Dansk Front, og som Hjorth og Løkke har henvist til flere gange.
Som sagt Pia K kender sin besøgelsestid, og snart vil hun vide, at kræve sin betaling for at frede Hjort. Betalingen er nye stramninger af udlændingepolitikken, nye måder at genere folk med muslimsk baggrund – og regeringen følger gerne trop.
Du anker over, at jeg ikke fremsætter mine tanker på ”en pæn og sober facon”. Hvorfor dog det? Jeg er ikke ”pæn eller sober”, og i hvert fald ikke når det gælder regeringen.
Regeringen plus støttepartiet kan ikke gøre krav på at blive talt til i et pænt og sobert sprog, for det er ikke et sprog, den forstår. Her er retorikken generaliserende, vulgær, ekskluderende, manipulerende, løgnagtig og arrogant hvilket sagen om Claus Hjorths embedsførelse bevidner.
Tillod pladsen det, kunne jeg desuden fylde spalterne med hvordan en anden her i kommunen boende minister - han taler også om værdier i ét væk - forvalter sit embede, og det er såmænd ikke kønnere end Claus Hjorths.
Sammenligningen med Berlusconi hører til i den lette afdeling. Der er belæg for at bruge ord, der er langt værre - og det har med Irak-krigen at gøre - men det må vente til en anden gang. Med venlig hilsen
arne lund
|
|
|